Medialehti | Artikkeli | 19.11.2021

Miten saat näkyvyyttä blogi-kirjoituksella

Miten saat näkyvyyttä blogi-kirjoituksella | Medialehti
Kuva: Deeezy / Pixabay

Suurin osa ihmisistä hakee tietoa netistä ja erilaiset blogi-kirjoitukset ovat loistava informaation lähde. Jos olet esimerkiksi lähdössä matkalle ja haluat kuulla muiden suomalaisten kokemuksia, päädyt todennäköisesti matkabloggarin kirjoittaman blogin pariin. Mutta miten saat omalle blogillesi näkyvyyttä ja päihität kilpailijat? Lue tästä parhaat vinkit näkyvyyden kasvattamiseen.

1. Pidä huoli, että sisältö vastaa lukijan hakemaa tietoa

Jos olet kirjoittamassa blogipostausta Kreetan parhaista ravintoloista, on tärkeää, että käsittelet juuri tätä aihetta kirjoituksessa. Ota aihe selkeästi esille jo heti kirjoituksen alussa, jotta lukija tietää saapuneensa oikeaan paikkaan. Jos ensimmäiset 500 sanaa kertoo siitä, mitä pakkasit matkalle, siirtyy lukija todennäköisesti jo muualle.

Esimerkiksi tämä non sticky bonus artikkeli käsittelee pelkästään kyseisiä tarjouksia. Lisäksi sivulle on jo listattu valmiiksi nettikasinoita, jotka jakavat laskuvarjo-bonuksia.

Sinunkin kannattaa siis lisätä valmiita linkkejä sivustolle, jotta lukijat voivat selkeästi siirtyä suosittelemasi ravintolan nettisivulle. Jos haluat tehdä blogillasi rahaa, tee yhteistyötä esimerkiksi erilaisten matkanjärjestäjien kanssa, jolloin saat osuuden lukijoiden sivusi kautta varaamista palveluista.

2. Opettele hakukoneoptimointia

Kun etsit tietoa mistä tahansa asiasta, mistä lähdet liikkeelle? No Googlesta tietenkin. Jokaisen bloggaajan kannattaakin opetella vähintään hakukoneoptimoinnin perusteet, jotta julkaisu saa mahdollisimman paljon näkyvyyttä.

Jatketaan matkailuteemalla. Kun haet tietoa Kreetan parhaista ravintoloista, on todennäköistä, että käytät hakusanaa ”Kreetan parhaat ravintolat” tai ”Kreeta paras ravintola.” Sinun sisällöntuottajana täytyy ottaa tämä huomioon ja käyttää kyseisiä fraaseja sekä otsikossa että tekstissä.

Vaikka tekisit kuinka hienon oppaan mutta otsikoit sen ”Näissä paikoissa söin matkani aikana” - ei kukaan todennäköisesti tule löytämään blogiasi.

3. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Paras tapa kasvattaa lukijakuntaa on tehdä blogillesi omat sosiaalisen median kanavat - tai jos teet työtä omalla nimelläsi niin suoraan henkilökohtaisia kanavia. Sen sijaan, että vain jakaisit julkaisun omalla Facebook-seinällä, mieti luovia tapoja kerätä huomiota somessa.

Ehkäpä jaat parhaista ravintoloista kauniita kuvia Instagramiin? Tai teet niistä videokoosteen TikTokiin? On tärkeää, että tiedostat oman kohderyhmäsi - jos tavoittelet vanhoja ihmisiä, on Facebook oikea kanava. Jos taas lukijasi ovat nuoria, voi TikTok olla sopiva vaihtoehto. Jos taas olet lahjakas valokuvaaja, on Instagram hyvä tapa tavoittaa lukijoita.

Matkabloggaajalle jopa TripAdvisor saattaa olla hyvä tapa nostattaa huomiota ja saada mahdollisia yhteistyösopimuksia.

4. Älä koskaan julkaise pelkkää tekstiä

Ei riitä, että kirjoittamasi teksti on laadukasta - sivulla pitää olla myös visuaalisia elementtejä. Tämä johtuu kahdesta syystä: a) Google arvostaa niitä ja b) lukijat kyllästyvät nopeasti pelkkään tekstiin. Mutta millaisia lisäyksiä sivustolle kannattaa laittaa? Otetaanpa tarkempi vilkaisu ja muutama käytännön vinkki tähän liittyen.

Kuvat: tämä saattaa olla hieman itsestäänselvyys, mutta kerromme sen kuitenkin. Lisää jokaiseen artikkeliin vähintään yksi kuva. Matkablogissa kuvan kannattaa olla mahdollisimman näyttävä, jotta se herättää lukijan huomion. Muista myös nimetä kuva, sillä Google hakee hakusanoja tekstin lisäksi myös kuvista. Koska nykyään valtaosa käyttäjistä selaa internetiä puhelimillaan, on myös syytä kiinnittää huomiota kuvien kokoon ja mobiiliskaalaukseen.

Videot: Videot ovat loistava lisä mihin tahansa julkaisuun, sillä ne pitävät lukijan pidempään sivusi parissa (mikä miellyttää jälleen kerran Googlea). Voit siis hyvin liittää Kreetan ravintolat -postaukseesi videon, jossa arvostelet eri ravintoloita ja liität mukaan annoksista kuvattuja videoita. Hyvä tapa on ladata videot johonkin ulkoiseen palveluun, josta voit upottaa videosi omaan blogiisi säästäen samalla lukijasi aikaa ja latauskuormaa. Videopalvelut voivat myös toimia ulkoisen näkyvyyden ja kävijämäärän kasvattajana. Esimerkiksi Ninja Mummo the Game sivustolle on upotettu peliin liittyvä video, mistä saa helposti käsityksen mistä pelissä on kyse.

Sosiaalisen median nostot: Voit samalla promota omaa sosiaalista mediaa ja nostaa artikkeliin esimerkiksi Instagram-kuvia tai Twitter-postauksia. Ne sekä näyttävät hyvältä että sitouttavat lukijan sisältöösi. Älä kuitenkaan laita blogi-kirjoitusta aivan täyteen eri alustoilta otettuja nostoja, sillä se saattaa vaikuttaa latausaikaan. Lisäksi liian suuri määrä erilaisia upotuksia saa sivun näyttämään kovin repaleiselta ja voi vaikuttaa lukijan kokemukseen negatiivisesti.



Muunnamme esitteet netissä selattaviksi julkaisuiksi

Medialehti muuntaa mm. PDF- ja JPG-esitteet netissä selattaviksi julkaisuiksi.
Tarvittaessa me voimme suunnitella ja luoda täysin uuden esitteen.
Lisäksi tarjoamme nettijulkaisuille täydellisen ylläpidon Medialehti.fi sivustolla.
Medialehti on kuin oikea selattava lehti netissä.

Medialehti toimii usealla eri alustalla

Kerro meistä myös kavereillesi

Medialehti Facebookissa

Jaa Medialehti Facebookissa | Jaa Medialehti Twitterissä


Medialehti sivusto ja ylläpito

Copyright 2011 - 2024 © Mediabaari