Edellinen
Seuraava





9 ideaa voimaannuttaviin lounastaukoihin

Vietätkö lounastaukosi työpöydän ääressä ahertaen, napaten vain nopeaa välipalaa lounaaksi? Yhä useammat jättävät kunnollisen tauon väliin laiskuriksi leimautumisen pelossa. Kaikilla työpaikoilla ei ole määrättyä lounastaukoa, vaan työntekijät saavat itse määritellä koska nauttivat lounaansa. Tämä monesti johtaa siihen, että taukoja ei tule pidettyä.

Taukojen välistä jättäminen kostautuu työtahdissa myöhemmin päivän aikana. Nälkäisenä on hankalampi keskittyä ja alttiimpi sokerihimoille. Sokerinen välipala taas saattaa alkaa väsyttämään, hidastaen ennestään työtahtia.

Lounastauko voi olla paljon enemmän, kuin vain tankkaussessio. Brittitutkimuksessa todettiin, että syömällä lounaansa poissa työpisteeltään, työntekijä voi buustata tehokkuuttaan 70 prosenttia. Tässä 9 ideaa lounastauollesi, jotta pysyt tehokkaana koko päivän.

1. Ota nokoset

Jäivätkö yöunet lyhyeksi? Syö freesi lounas ja laita herätys 20 minuutin päähän. Torkkumalla vain 20 minuuttia annat aivoillesi aikaa palautua aamupäivän työstä, ja huomaat, kuinka saat uutta energiaa loppupäivään. Muista kuitenkin, että et nuku yli kahtakymmentä minuuttia, koska silloin herääminen on hankalaa ja olet väsyneempi kuin ennen taukoasi.

Niin kutsuttujen ”powertorkkujen” voima perustuukin unisyklien tutkimukseen, jonka mukaan nukahtamisen jälkeinen aika on kaikkein levollisinta unta. Mitä pidempään ihminen nukkuu, sitä pinnallisempaa uni on. On silti tärkeää nukkua kunnolliset yöunet, sillä yön aikana toistuu useita syvän ja kevyen unen syklejä.

Etsi siis rauhallinen paikka, kuten oman työhuoneesi tai tyhjän kokoushuoneen sohva, ja vedä verhot ikkunaan. Saatat myös olla yksi niistä onnekkaista, joiden työpaikalla on erillinen huone päiväunia varten, jolloin tilaisuus kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

2. Ehkäise jumeja taukojumpalla

Kuten tiedämme, aivot tarvitsevat runsaasti happea ja ravinteita toimiakseen optimaalisesti. Huonossa asennossa työskentely aiheuttaa jumeja kroppaan, mikä taas haittaa verenkiertoa kehossa. Lounastauko onkin mainio aika ehkäistä kipulääkekuureja pitämällä pieni kehonhuoltohetki.

Jo pieni liike piristää, joten esimerkiksi lounaan noutaminen ravintolasta kävellen voi tehdä ihmeitä ajatuksenjuoksulle. Valitse paluumatkalla portaat niin saat veren virtaamaan reilusti ja kehon vertymään.

Mikäli tuot omat evääsi mukana, voit silti verrytellä tekemällä kevyitä joogavenytyksiä niska- ja hartiaseudulle. Jooga myös rentouttaa ja poistaa stressiä, joten lyöt kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

3. Soita puhelu läheiselle

Yksi hyvä keino pitää säännöllisesti yhteyttä läheisiisi on soittaa heille lounastauolla. Valitse joka päivä yksi henkilö, jonka kanssa vaihtaa kuulumiset, ja pysyt varmasti kartalla ihmissuhteissasi.

Tämä vinkki on erityisen hyvä niille, jotka tekevät työtä yksin. Pieni hetki sosiaalista kanssakäymistä ehkäisee erakoitumisen tunnetta työpaikalla.

Älä kuitenkaan soita hankalimmalle sukulaisellesi lounastauolla. Pirauta ihmisille, jotka saavat hymyn huulillesi ja tuovat potkua askeleesi, niin loppupäiväsi sujuu keveämmin.

4. Lue kirjaa tai kuuntele äänikirjaa

Jos olet lukutoukka, voit varmasti allekirjoittaa, että hyvää kirjaa lukiessa katoaa ajan ja paikan taju. Pieni pakohetki toiseen maailmaan tekee hyvää mielelle, sillä saat hetkeksi työasiat täysin mielestäsi. Ei ole enää riskiä siitä, että jatkaisit töitä tauolla! Jos olet kovin työnnarkomaani, valitse oman alasi opus ja saat huijattua itsesi hetkeksi pois työtehtäviesi ääreltä.Jos teet päätetyötä, äänikirja saattaa olla sinulle parempi vaihtoehto. Laita napit korviin ja suuntaa puiston penkille kuuntelemaan suosikkikirjaasi.

5. Käy manikyyrissä tai parturissa

Tuntuuko että et saa varattua aikaa itsellesi? Aseta itsesi pakon eteen ja varaa manikyyri tai parturi lounastauolle. Saat täydellisen irtioton työstressistä ammattilaisten hemmoteltavana, ja palaat tauolta siloteltuna. Säästät samalla hiukan rahaa matkakustannuksissa, etenkin jos työskentelet kaupungissa. Jos työskentelet kotoa käsin, tekee varmasti hyvää päästä pois kotoa hetkeksi.

6. Hoida juoksevia asioita

Mitä jos kävisit viemässä sen yhden tärkeän asiakirjan pankkiin lounastauollasi? Tai hakisit reseptilääkkeet apteekista? Tämä vaihtoehto ei ole kaikille, mutta ne kaikkein hanakimmat työntekijät saattavat mieluiten valita käyttää aikansa juoksevien asioiden hoitamiseen lounastauolla. Suurimpina hyötyinä lounastauon tehokäytössä on se, että päästessäsi illalla kotiin voit rentoutua täysin rinnoin, kun kaikki päivän asiat on jo hoidettu. Oi ihanaa.

7. Luo taidetta

Virkistä luovuuslihaksiasi piirtämällä tai maalaamalla lounastauollasi. Jos teet paljon toistuvasti samanlaisia tehtäviä, erilainen ärsyke tekee hyvää. Raapusta valkotaululle viesti työkaverille tai osta toimistolle omat maalaustarvikkeet. Joka tapauksessa luova toiminta käyttää eri aivojen osaa kuin looginen päättely.

8. Pelaa kasinopelejä

Kaipaatko irtiottoa toimistotyöstä? Jos pikakasinot eivät ole tuttuja, nyt on aika tutustua. Pelaa kasinopelejä ilman pelitiliä, nopeasti omalta työpisteeltäsi käsin. Tarvitset vain pankkitunnuksesi ja pääset pelaamaan. Eihän sitä tiedä, jos voitoista syntyisi mukava pesämuna seuraavaa lomaa ajatellen!

9. Opiskele

Tuntuuko ajatus tauon pitämisestä hankalalta? Kaikki meistä eivät osaa vielä ajatella rentoutumista osana tehokasta työntekoa, mutta heitä varten on tämä vinkki. Valitse aihe, joka on mahdollisimman kaukana omastasi ja aloita opiskelu!Puhelimelle on saatavana läjäpäin applikaatioita, joiden avulla voit opiskella esimerkiksi kieliä tai anatomiaa. Suunnittele itsellesi ulkomaanmatka ja opiskele paikallista kulttuuria ja kieltä, niin saatat jopa unohtaa olevasi töissä.








Muunnamme esitteet netissä selattaviksi julkaisuiksi

Medialehti muuntaa mm. PDF- ja JPG-esitteet netissä selattaviksi julkaisuiksi.
Tarvittaessa me voimme suunnitella ja luoda täysin uuden esitteen.
Lisäksi tarjoamme nettijulkaisuille täydellisen ylläpidon Medialehti.fi sivustolla.
Medialehti on kuin oikea selattava lehti netissä.

Medialehti toimii usealla eri alustalla

Kerro meistä myös kavereillesi

Jaa Medialehti Facebookissa | Jaa Medialehti Twitterissä



Medialehti sivusto ja ylläpito: Mediabaari | Y-tunnus: 2045715-5 | Copyright © Mediabaari 2011 - 2021